Monday, May 2, 2011

Meaning Of Gluta

Mesti ada yg tertanya kenapa nama url aku letak GLUTA..... aku google - google nama gluta ni banyak tertulis pasal produk kecantikan ..... memang betul....tapi bagi aku gluta ni aku ambik sempena nama sains bagi POKOK RENGAS.... mesti ada yang pernah dengar pokok rengas.... salah satu pokok beracun di dalam hutan..... Satu famili ngan pokok mempelam dan pokok macang iaitu dalam famili Anacardiacea .... sebab apa dia satu famili ......sebab kesemua species ni mengeluarkan getah...... tapi pokok pelam ngan pokok machang x keluarkan getah beracun.... tapi bagi pokok rengas ianya mengeluarkan getah beracun bewarna hitam (aku belajar perhutanan jadi aku kena tahu ciri2 penting pokok hihi).......kalu kena Racun pokok ni boleh menyebabkan gatal2 seluruh badan sehingga mendatangkan bekas2 pada badan kepada sapa yang terkena getah pokok ini....nak dikongsikan cerita ada rakan costmate aku yang ada alahan gatal2 badan...... xleh menghampiri pokok ni dalam lingkungan 10meter..... sebab bila dia dekat ja gatal2 badan dia....Tapi bagi aku pokok gluta ni satu pokok yang gagah.... sebab tu aku pilih nama pokok ini....aku kongsikan gambar pokok ini ok.....



Pokok Rengas



Getah berwarna hitam yang keluar dari pokok rengas



Daun Pokok Rengas

No comments:

Post a Comment