Wednesday, May 11, 2011

Fake Money (Duit Syilling Palsu)

Mungkin ada para blogger pernah terima duit palsu dan publishkan duit tersebut di blog masing2... Ini just nak bagitahu la ptg tdi masa ayah aku pergi ke bank nak simpan duit syiling mak aku yang ada lebih kurang RM300 tadi... ada la seorang pegawai bank bagi balik dua keping duit syiling 50sen pada ayah aku..... Ayah aku cakap kenapa dengan duit ni.... pegawai bank tu cakap duit ni duit syiling palsu.....ayah aku pun bawa balik duit palsu tu kat rumah dan bagitahu kat aku.... Aku ngan adik aku apalagi mula la wat kaji selidik pasal duit syiling palsu tu dan apa yang kami bandingkan ada perbezaan duit syiling palsu ngan duit syiling yang original.... ni aku listkan perbezaan duit syiling palsu ngan duit syiling original tu mungkin ini sj yang aku dpt. Mungkin ada ciri2 lain yang membolehkan wang ini dikategorikan wang palsu

Antaranya seperti:-
1) Permukaan Duit Syiling Palsu Lebih Licin dari Yang Original...
2) Pada simbol bunga yang terdapat pada duit syiling 50 sen palsu tersebut, Urat2 pada bunga tidak jelas kelihatan pada duit tersebut berbanding ngan original.
3) Manakala pada simbol wau yang terdapat pada duit syiling palsu ini lebih licin berbanding dengan duit Syiling.
4) Dan akhir sekali yang aku perasan, bunyi jatuh duit syiling palsu ngan yang asli berbeza.... aku xpasti betul atau tidak... tapi itu la yang aku dengar setelah berulang kali aku baling duit tu....

Sama ada kita sedar atau pun tidak... kita perlula berhati2 dengan pengunaan duit syiling ini...dan ini aku kongsikan gambar duit tersebut.... Yang bertanda merah itu adalah bahagian atau ciri2 wang palsu tersebut....






Nota Penulis:-sebelum ini aku dah wat aku x tau mcam mana leh ilang....

4 comments:

  1. ade perbezaan bunyi ke?
    klu x xdpt bezakan??

    ReplyDelete
  2. ada... tu pun secara x sengaja .... adik aku try2 baling bunyi duit tu jatuh lantai bunyi dia x sama macam duit syiling jatuh lantai.... b

    ReplyDelete
  3. mokcik rs macam penah terima dua keping 20 sen palsu.. sekali pandang macam token yang orang gi funfair.. nanti nak wat kaji selidik, kalu duit tu masih ada lagi.. hihi

    ReplyDelete
  4. waa~
    n3 yg bgos..

    pasni kne lbey berhti2..p, parah gak klo na cek stu2 syiling uh..hehe^^

    berjge2 yee sume..
    nyway thnks info nih :)

    ReplyDelete