Monday, July 26, 2010

Fakta2 yang jarang diketahui

Tadi aku terbaca article ni dalam laman sesawang syok.org... menarik gak apa yang ditulis itu...jadinya aku kongsikan bersama2 ............(kt to:-mr badayat)

1) Bom Nuklear yang meletup di Hiroshima dan Nagasaki diberi nama 'fat man' dan 'little Boy'.
2) Bom terkuat di dunia, Bom Hidrogen yang diletupkan di Socorro, New Mexico diberi nama 'Trinity' diharamkan sejurus mereka selesai meletupkannya.
3) Batu galian yang menyerap radiasi bom 'Trinity' dinamakan 'Tritenite'.
4) Mata yang anda lihat pada watak2 dalam kartun @ anime jepun sebenarnya berasal dari mata ikan
5) Gelaran 'TUN' adalah gelaran yang paling tinggi sekali ianya tidak boleh dikurniakan kepada lebih 25 penerima yang masih hidup.
6) Tun Abdul Razak dan Tun Hussein Onn adalah antara penuntut silat seni gayong yang paling dikenali ramai.
7) Kebanyakan barangan global dihasilkan di Malaysia. Antaranya adalah cip Intel Petium (ya..yang ada dalam komputer dan laptop anda tu)
8) Ramai yang mengatakan album Siti Nurhaliza adalah yang paling laris di Malaysia, tapi kumpulan nasyid Raihan adalah pemegang rekod sebenar bagi album terlaris dengan jualan 700,000 unit album 'Puji-Pujian'
9) Mcdonald adala pembekal mainan paling banyak didunia.
10) SUPER GLUE sebenarnya dicipta SECARA TIDAK SENGAJA. Sainstis sebenarnya mahu mencipta bahan menyalut bahan optic (seperti Contact Lenses) dengan meletakkan SUPER GLUE antara dua prism dan menghalakan lmpu padanya namun apabila sainstis mahu mengasingkannya kedua - dua prism tersebut tidak dipisahkan.
11) Cuba teka binatang apakah yang paling merbahaya di dunia..... singa?gajah?ular?jerung? ....semua nya salah. Jawapan sebenarnya adalah LALAT... ini kerana LALAT selalu menhinggap dekat najis2 haiwan dan menyebarkan penyakit berbanding binatang lain.
12) Ramai yang setuju sekiranya beruk lebih kacak dari manusia... anada tidak percaya? cuba anda tanya seseorang 'ANTARA AKU DENGAN BERUK SAPA LEBIH KACAK?' (jika ada antara mereka yang menjawab 'ANDA', mereka adalah orang yang paling baik hati ....huhuhu)

1 comment: